2018-02-15 Dyskusja nt. transportu gminnego

W związku z dyskusjami i uwagami odnośnie do Lokalnego Transportu Zbiorowego funkcjonującego na terenie Gminy Kąty Wrocławskie pragnę przedstawić dotychczasowe działania Komisji Dróg Bezpieczeństwa i Porządku. W zakresie prac komisji są m.in. zagadnienia dotyczące wspomnianego problemu i w rocznym planie pracy komisji problem jest ujęty. W dniu 7 lutego tego roku odbyło się posiedzenie zdominowane tematem planów i kierunków rozwoju Lokalnego Transportu Zbiorowego. Przypomnę, że 27 października 2016 roku przyjęliśmy uchwałą Rady Strategię Rozwoju Lokalnego Transportu Zbiorowego. Projekt planu został wyłożony do publicznego wglądu. W dniu 16 maja 2016 w Sali Obrad w Urzędzie Miasta przeprowadzono dyskusję. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele mieszkańców, sołtysi oraz radni Anna Skórczak i Mirosław Pawlaczyk. Wnioski z konsultacji uwzględniono w projekcie. W tym dokumencie uwzględniono m.in. potrzebę tworzenia węzłów przesiadkowych, które pozwolą, by linie komunikacyjne były ze sobą przestrzennie i czasowo skomunikowane, umożliwiając sprawną zmianę rodzaju środka transportu.

W dniu 16 marca 2017 roku na posiedzeniu wspólnym z KBiR dyskutowaliśmy o funkcjonowaniu transportu zbiorowego. Gościliśmy firmy, które realizują przewozy pasażerskie na terenie naszej gminy. Poza firmą Trako, z którą mamy podpisaną umowę na obsługę wybranych linii, które dofinansowujemy, byli właściciele firm Anita i Kruk. Po wysłuchaniu uwag i propozycji nowych rozwiązań podjęliśmy wniosek o przygotowaniu analizy struktury przewozów. Poza tym wnioskowaliśmy, aby przed przystąpieniem do ogłoszenia kolejnego przetargu przed 2019 rokiem na realizowanie zadania transport zbiorowy na terenie gminy, zlecić firmie zewnętrznej opracowanie analizy stanu istniejącej komunikacji lokalnej gminy oraz opracowanie koncepcji układu sieci komunikacji gminnej z uwzględnieniem planowanych przebiegów tras.
W czerwcu realizowaliśmy zgodnie z rocznym planem pracy komisji, temat Lokalnego Transportu Zbiorowego. Tam przedstawiciel firmy Trako p. Szelukowski przedstawił nam prezentację struktur przewozów. Wynikało z nich m.in. iż codziennie z usług firmy Trako korzysta ok. 530 osób. W roku 2016 na obsługiwanych liniach sprzedano 139 800 biletów. Na tym spotkaniu zaprezentowano planowaną nową linię Krzeptów – Wrocław oraz przedstawiono propozycję udziału naszej Gminy w kolei aglomeracyjnej. Obydwie propozycje komisja zaopiniowała pozytywnie. Jak wiemy oba projekty już funkcjonują. Złożyliśmy wniosek o przygotowanie pisemnej informacji w zakresie funkcjonowania transportu zbiorowego na terenie gminy. Kolejnym etapem działań komisji było spotkanie podsumowujące prace komisji i ponowienie wniosku o opracowanie koncepcji. Na posiedzeniu styczniowym, tego roku pracownik wydziału dróg, przedstawił i omówił opis przedmiotu zamówienia pn. „Analiza stanu istniejącego komunikacji lokalnej w gminie Kąty Wrocławskie oraz koncepcja układu sieci komunikacji gminnej z określeniem planowanych przebiegów tras”. Komisja uznała, że jest potrzeba głębszej analizy i dyskusji, dlatego w dniu 7 lutego spotkaliśmy się na posiedzeniu.

Na początku przewodniczący wprowadził w temat przypomnieniem dotychczasowych działań komisji w tym zakresie. Następnie głos zabrał burmistrz Antoni Kopeć, który przedstawił koncepcje funkcjonowania przewozów z punktu widzenia Gminy. Po pierwsze należy zorganizować bezpłatną komunikację wewnątrzgminną do centrów przesiadkowych (dworce, węzły komunikacyjne), aby jazda tym środkiem transportu była dla potencjalnych pasażerów opłacalna. Dla podróżnych jadących do Wrocławia – bilety aglomeracyjne. Konieczność stworzenia siatki połączeń z odpowiednim interwałem czasowym co ułatwi podróżnym częstotliwość i szybkość dojazdu do celu. Odejście od pomysłu tworzenia spółki gminnej do obsługi linii autobusowych, ponieważ wiąże się to z wyższymi kosztami. Następną propozycją, aby zoptymalizować koszty obsługi transportu, wystąpienie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o możliwość ogłoszenia przetargu na 10 lat (obecnie 2 lata). Następnie radny Łukasz Zbroszczyk przedstawił prezentację siatki połączeń wraz z symulacją kosztów, przy założeniu, że obsługuje utworzona spółka gminna.
W dalszej części prokurent firmy TRAKO, obsługującej wewnątrzgminną komunikację, przedstawił analizę istniejącej sieci dofinansowanej przez gminę. Z danych wynika, że dziennie korzysta, średnio 589 osób, z linii wewnątrzgminnych ok. 20 osób, z nocnych 12 osób. Najwięcej osób korzystających jest ze Smolca (co zrozumiałe ponad 4000 mieszkańców). Najczęściej pasażerowie korzystają z przystanku przy FAT ul Grabiszyńska i na pl. Legionów. Kolejnym etapem dyskusji była dyskusja n./t koncepcji układu sieci komunikacyjnej gminnej. Rozmawialiśmy o sposobach przeprowadzenia badań marketingowych, potrzebie zbudowania odpowiedniej siatki połączeń w różnych wariantach. Przedstawiona wcześniej prezentacja autorstwa Łukasza Zbroszczyka i Grzegorza Pacyny będzie wskazówką. Zwróciliśmy uwagę , że podczas ankiet mogą być wygórowane potrzeby , dlatego należy bardzo ostrożnie podejmować późniejsze decyzje. Należy zwrócić szczególną uwagę na potrzeby mieszkańców w połączeniach porannych i popołudniowych, gdzie jest największe zapotrzebowanie. Podczas przygotowania analizy należy przeprowadzić szeroko zakrojone rozmowy z kilkoma przewoźnikami, aby wyciągnąć odpowiednie obiektywne wnioski.

W zakresie zamówienia na analizę znajdują się:
– przeprowadzenie badań marketingowych
– analiza stanu istniejącej komunikacji lokalnej na terenie gminy
– sporządzenie koncepcji układu tras
Na tym etapie dyskusji uczestniczył p. Tomasz Szelukowski, któremu gmina , po wcześniejszym rozeznaniu innych firm, zamierza zlecić wykonanie analizy za kwotę 47 000 zł.

                                                    Przewodniczący Komisji Dróg Bezpieczeństwa i Porządku

                                                                              Mirosław Pawlaczyk